برای ثبت نظر خود کلیک کنید
[تعداد: 0 میانگین: 0]

آمبولانس هوایی

این محتوا صرفا جهت افزایش اطلاعات عمومی نگارش شده؛ شما عزیزان جهت درخواست آمبولانس هوایی میتوانید از طریق شماره ۱۱۵ و اورژانس هوایی کشور اقدام کنید.

حمل و نقل بیمار به صورت اورژانسی، مانند انتقال بیمار به بیمارستان دیگر یا انتقال بیماران به کلینیک انتخابی آنها در خارج از کشور، معمولا با هواپیما های آمبولانس هوایی انجام می شود. اما سوال اساسی این است که برای پرواز با آمبولانس هوایی چه هزینه هایی دارد و آیا این هزینه ها تحت پوشش بیمه مربوطه قرار می گیرد یا خیر؟ در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ پرسش خود را بیابید.

درخواست آمبولانس هوایی خصوصی

آمبولانس هوایی چیست؟

بدون شک یکی از تلخ ترین تجربه های هر فردی تحمل درد بیماری است. این درد علاوه بر زمین گیری بیمار موجب تشویش روحی اطرافیان او نیز می شود. از این رو پیشرفت علم و تکنولوژی در جهت افزایش سلامت و کاهش خطر مرگ و میر انسان ها پیش رفته است. از طرف دیگر محدودیت های درمانی و تجهیزاتی موجب شده است که انتقال سریع بیمار به یک ضرورت تبدیل شود. با توجه به اینکه راه های زمینی جوابگوی انتقال بیمار در کوتاه ترین زمان  با بالاترین تجهیزات نیست، استفاده از آمبولانس هوایی یا Air Ambulance رونق یافته است.

آمبولانس هوایی نوعی وسیله نقلیه حمل بیمار است که در مواقع اورژانسی مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله شرایطی را فراهم می کند که در کمترین زمان بیمار اورژانسی به بیمارستان های مجهز منتقل شود.  استفاده از اورژانس هوایی نوعی خریدن زمان برای بیمار به حساب می آید به همین دلیل می توان مدعی شد که استفاده از آن می تواند جان هزاران بیمار را نجات دهد.

چرا باید آمبولانس هوایی را انتخاب کنیم؟

آمبولانس هوایی مجهز به تجهیزات مراقبت های ویژه دائمی هستند تا مراقبت و حمل مناسب را برای بیماران با توجه به وضعیت اورژانسی آنها فراهم کنند. در صورت نیاز و با توجه به وضعیت اورژانس هوایی، تجهیزات پزشکی اضافی را می توان در تمام هواپیما های امداد نصب کرد.

آمبولانس هوایی انعطاف پذیری سفری سریع و ایمن با کمترین زمان انتظار ممکن در روز یا شب را تضمین می کند و در عین حال یک تجربه پروازی آرام را برای افراد نیازمند در مواقع اضطراری فراهم می کند. اورژانس هوایی تجهیزات پزشکی زیر را برای اطمینان از ایمنی شما و عزیزان شما حمل می کنند:

  • دارای بخش مراقبت های ویژه با تشک وکیوم و سیستم بارگیری بیمار
  • دارای مخزن اکسیژن مرکزی (۶۰۰۰ لیتر) و مخزن ذخیره اختیاری
  • دارای مانیتور مراقبت های ویژه چند پارامتری
  • دارای سیستم دفیبریلاتور یا مانیتور جمع و جور
  • دارای دستگاه های تنفسی مراقبت های ویژه
  • دارای آنالایزر گاز خون قابل حمل
  • و دارای تلفن ماهواره ای قابل حمل

آمبولانس هوایی

آمبولانس هوایی در مواقع اضطراری توسط اورژانس کشور در اختیار بیمار قرار می گیرد. اما در مواقع غیر اضطراری خانواده بیمار می توانند از آمبولانس هوایی استفاده کنند. استفاده از این آمبولانس ها دارای محاسن بیشماری است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود:

  • همانطور که قبلا گفته شد سرعت بالای آمبولانس هوایی در مقایسه با آمبولانس زمینی موجب محبوبیت آن شده است. گاهی ثانیه ها برای بیمار نقش مهمی را ایفا می کند. به همین دلیل استفاده از مسیر هوایی می تواند از بروز مشکلات احتمالی و حتی مرگ بیمار جلوگیری به عمل آورد.
  • از دیگر محاسن این آمبولانس ها، مجهز بودن آنها است. طراحی این آمبولانس ها به گونه ای است که تمامی امکانات لازم جهت حفظ جان بیمار در آن گنجانده شده است.
  • در برخی از مواقع کمبود برخی از داروها ممکن است موجب مرگ بیماران شود. این امر برای پیوند عضو نیز قابل بسط است. از آمبولانس هوایی می توان به منظور انتقال داروهای اورژانسی و یا انتقال عضو استفاده کرد.
  • مصدومین حوادث مختلف اگر به موقع به بیمارستان منتقل نشوند احتمال مرگ آنها بالا می رود. بدون شک عبور دادن آنها از جاده های طولانی و یا ترافیک های شهری زمانبر است. بنابراین بهترین گزینه استفاده از خطوط هوایی است.
  • انتقال بیمار امری بسیار حساس و مستلزم دقت است. به بیان دیگر آمبولانس در کنار تجهیزات زیاد باید از ایمنی کافی برخوردار باشد. میزان ایمنی آمبولانس های هوایی چندین برابر آمبولانس های زمینی است.
  • در آمبولانس های زمینی جایی برای همراه بیمار در نظر گرفته نشده است. این امر برای مواقع بحرانی که بیمار به حضور عزیزانش نیاز دارد، بسیار مشکل زا است. از طرف دیگر حضور همزمان بیمار و همراه در بیمارستان مقصد، مهم و ضروری است. در آمبولانس هوایی به این امر توجه ویژه ای شده است. به طوری که در آن فضای کافی برای تمامی تجهیزات پزشکی، تیم پزشکی و همراهان بیمار وجود دارد.
آمبولانس هوایی

تجهیزات آمبولانس هوایی

آمبولانس هوایی را بسته به شرایط بیمار می توان مجهز به تجهیزات زیر کرد:

  • تجهیزات دستگاه تنفس: این تجهیزات شامل مواردی همچون مانیتور قلب، سیلندر اکسیژن، پمپ تزریق و… می شود.
  • تخت: تخت در نظر گرفته شده برای بیمار در وهله اول مجهز به کمربند نگهدارنده است. از طرف دیگر تجهیزات ویژه تری با توجه به شرایط بیمار برای آن در نظر گرفته می شود.
  •  CCU و ICU: این تجهیزات برای بیمارانی که مشکلات قلبی و مغزی دارند مورد استفاده قرار می گیرد.
  • BICU: تجهیزات BICU مختص بیمارانی سوختگی است.
  • MICU – PICU: کودکان بیماری که در شرایط وخیم قرار دارند به تجهیزات ویژه تری همچون MICU- PICU نیاز دارند.
  • NICU: این تجهیزات برای نوزادانی که در شرایط وخیم قرار دارند در نظر گرفته شده است.

۵ مزیت مهم آمبولانس هوایی

آمبولانس‌ های هوایی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای مراقبت‌ های پزشکی از طرق مختلف مفید باشند. حال اجازه دهید نگاهی به مزایای خدمات اورژانس هوایی بیندازیم:

۱.      می توانند در همه جا عمل می کند.

اولین و مهم ترین مزیت اورژانس هوایی این است که می تواند بدون در نظر گرفتن موقعیت مکانی در همه جا فعالیت کند. بسیاری از مردم فکر می کنند که این مدل آمبولانس های نمی توانند در زمانی که وضعیت جاده ها به شدت وخیم است، عمل کنند. اما سخت در اشتباه هستند.

زمانی که با ازدحام ترافیک و شرایط وخیم جاده ای مواجه می شویم، بهترین راه برای انتقال بیماران اورژانس هوایی است. چرا که در این زمان قطعا آمبولانس معمولی جاده ای با تاخیر مواجه می شود. هدف هر آمبولانس هوایی انتقال به موقع بیماران به بیمارستان و نجات جان آنها است.

۲.      آمبولانس هوایی یک گزینه عالی برای بیماران با حال وخیم

اورژانس هوایی به طور خاص برای انتقال بیماران با حال وخیم در اسرع وقت به نزدیک ترین بیمارستان تخصصی ایجاد شده است. زمانی که حادثه بزرگی رخ می دهد، اغلب می بینیم که بیماران و مصدومان را از طریق این آمبولانس منتقل می شوند.

۳.      سرعت انتقال بالا انتقال در آمبولانس هوایی

انتقال هوایی می تواند بسیار سریعتر از سایر آمبولانس های دیگر حرکت کند که در زمان فوریت های پزشکی بسیار مورد نیاز است. آنها می توانند بیماران را به مقاصد مورد نظر منتقل کنند. به این دلیل است که راه های هوایی شلوغ نیستند و در عرض چند دقیقه به مقصد می رسند. بنابراین خدمات آمبولانس هوایی در مدت زمان کوتاه تری محبوبیت زیادی پیدا کرده اند.

۴.      دارای ظرفیت بالا

مزیت بعدی انتقال هوایی ظرفیت بالای آنها نسبت به سایر آمبولانس های معمولی است. این بالگرد ها معمولا اندازه بزرگی دارند و ظرفیت این را دارند که مسافت طولانی تری را در مدت زمان کوتاه تری طی کنند. همچنین تجهیزات پزشکی زیادی برای قرار دادن در اورژانس هوایی قبل از انتقال یک بیمار بحرانی مورد نیاز است. این چیزی است که آمبولانس هوایی را با خدمات پرواز معمولی متفاوت می کند.

۵.      نجات دهنده زندگی بیماران

از آنجایی که آمبولانس هوایی می تواند بیماران را به سرعت منتقل کند، می تواند با انتقال بیماران به بیمارستان در مدت زمان کوتاه تری جان بسیاری از افراد را نجات دهد.

مزیت آمبولانس هوایی نسبت به آمبولانس زمینی

آمبولانس های هوایی نسبت به آمبولانس های زمینی از مزایای بیشتری برخوردار هستند. مثلا انتقال اعضای پیوند فروی با هواپیما، مسلما آسیب و تخریب کمتری را به عضو پیوند وارد می کند. از سوی دیگر افرادی که تصادف می کنند و هر ثانیه برای آنها ثانیه طلایی به شمار می رود، اگر از خدمات اورژانس هوایی بهره مند شوند ممکن است زنده بمانند.

علاوه بر این موارد باید بگوییم آمبولانس های هوایی نسبت به آمبولانس های زمینی تجهیزات پزشکی بیشتری را می توانند حمل کنند. پرسنل این آمبولانس ها نیز از مهارت و تخصص بیشتری نسبت به پرسنل آمبولانس های زمینی برخوردار هستند. از این رو مزایای استفاده از آمبولانس های هوایی نسبت به زمینی بیشتر است.

تاریخچه آمبولانس هوایی

تاریخچه استفاده از آمبولانس هوایی به جنگ جهانی اول برمی گردد. در طی این جنگ تعداد کشته ها بیش از ظرفیت آمبولانس های زمینی بود. به همین دلیل دولت فرانسه تصمیم گرفت از هواپیما ها برای انتقال مجروحان خود استفاده کند. این ایده مورد توجه سایر کشورها واقع شد. به طوری که جان میلیون ها نفر به واسطه انتقال هوایی نجات پیدا کرد. بعد از اتمام جنگ، به انتقال هوایی بیماران بیشتر پرداخته شد. اولین ماموریت غیر نظامی آمبولانس هوایی در سال ،۱۹۷۲ مقدمه ای برای شکل گیری رسمی اورژانس هوایی در جهان شد. اما تاریخچه استفاده از اورژانس هوایی در ایران به دوران هشت سال دفاع مقدس باز می گردد. این شکل از جابه جایی بیماران جنگی توانست هزاران زخمی را نجات دهد.

امدادگران اورژانس در حین خدمات رسانی

هزینه آمبولانس هوایی چقدر است؟

متاسفانه، هیچ پاسخ واحد و کلی برای این سوال وجود ندارد زیرا هزینه آن به عوامل زیادی بستگی دارد. بنابراین، مایلیم در مورد هزینه این مدل آمبولانس ها اطلاعاتی مختصری به شما ارائه دهیم. عواملی که بر هزینه آمبولانس هوایی تاثیر می گذارند عبارتند از:

·        مسافت پرواز آمبولانس هوایی

هزینه آمبولانس خصوصی عمدتا به فاصله بین نقطه عزیمت و مقصد بستگی دارد. با این حال هزینه ها مستقیما مطابق با مسافت طی شده افزایش نمی یابد، بلکه توسط تیم کارشناسی ارزیابی شده و  به صورت جداگانه محاسبه می شود.

·        وضعیت بیمار

کادر پزشکی و تجهیزات لازم باید با توجه به شرایط بیمار انتخاب شود. بسته به تشخیص پزشک، ممکن است پرواز نیاز به تجهیزات و کادر پزشکی داشته باشد که باعث افزایش مدت زمان پرواز و در نتیجه افزایش هزینه حمل و نقل بیمار می شود.

·        برنامه ریزی پرواز آمبولانس هوایی

اگر یک اورژانس هوایی خیلی نزدیک به نقطه عزیمت بیمار باشد، ممکن است تاثیر مثبتی بر هزینه های آمبولانس هوایی داشته باشد. بنابراین از نظر لجستیکی، برنامه ریزی یک پرواز تا حد امکان آسان تر و مقرون به صرفه تر است.

·        افراد همراه بیمار

اورژانس کشور این امکان را به بیمار می دهد تا در طول پرواز، همراهان خود را در کنار خود داشته باشید. بنابراین قیمت کل پرواز به تعداد افراد همراه نیز بستگی دارد. در بیشتر موارد می توان تنها یک نفر همراه داشت.

همچنین کارشناسان ما ۲۴ ساعت شبانه روز در خدمت شما عزیزان هستند و در موقعیت های اضطراری، بلافاصله کمک های اولیه و امدادی را به شما ارائه می دهند. خدمات مشاوره اورژانسی و پزشکی ما به شما رایگان و کسری از ثانیه انجام می گیرد.

سوالات متداول

  • آیا در کل شبانه روز می توان از خدمات آمبولانس هوایی بهره برد؟

متاسفانه در کشور ایران برای آمبولانس های هوایی محدودیت های زمانی در نظر گرفته شده است. به همین دلیل انتقال بیمار از ۱۲ شب به بعد غیر ممکن است.

  • آیا برای انتقال هوایی بیماران از هواپیما استفاده می شود؟

به منظور انتقال بیماران می توان از هر گونه وسیله حمل و نقل هوایی اعم از هواپیما و یا هلی کوپتر استفاده کرد.

  • آیا امکان حضور پزشک خانواده ( یا پزشکی خارج از کادر پزشکی در نظر گرفته شده ) وجود دارد؟

بله پزشک می تواند به عنوان همراه بیمار در آمبولانس هوایی حضور پیدا کند.

 

آمبولانس خصوصی ستایش امداد در تهران و کرج آماده انتقال بیمار شما از فرودگاه به منزل و مراکز درمانی می باشند. جهت درخواست با شماره های داخل صفحه تماس حاصل فرمایید.

فهرست