تاندون چیست؟

برای ثبت نظر خود کلیک کنید
[تعداد: 9 میانگین: 4.2]
تاندون چیست؟

تعریف تاندون:

تاندون یا زردپی ( Tendon) بافتی محکم و قابل انعطاف به رنگ سفید متمایل به زرد و به شکل طناب یا نوار است ، معمولا ماهیچه را به استخوان وصل می کند تاندون هم مثل رباط از رشته های موازی و ریسمان گونه و از جنس پروتئینی به اسم کلاژن تشکیل شده است با این تفاوت که تاندون ازیک سر به استخوان وصل است و از سمت دیگر به ماهیچه ، در حالیکه دو سر رباط به استخوان وصل است اتصال بین استخوان دو سر مفصل با رباط برقرار میشود، رباط مسئول پایدار کردن مفصل ولی تاندون موجب حرکت مفصل است.
وظیفه تاندون ها انتقال نیروی عضله به استخوان و حرکت دادن آن است مثلا تاندون هایی که در کف دست هستند باعث خم شدن و جمع شدن انگشتان می شوند.
تاندون آشیل که پشت ساق پا است باعث راه رفتن ما می شود، انعطاف و کشش این ناحیه است که هماهنگی بین عضله و استخوان را فراهم می کند.
تاندون ها به صورت رشته رشته و دسته ای هستند که هرکدام از این دسته ها دارای غلافی است که به راحتی درون آن به جلو و عقب حرکت می کند علاوه بر غلاف ، سطح درون آن از سلول های خاصی تشکیل شده است که مایعی ترشح می کنند این مایع شبیه مایع مفصلی بوده که موجب لزج شدن دور آن و کاهش اصطکاک در اطرافش می شود.

انواع آسیب تاندون:

با توجه به نتیجه تحقیقات مرکز آمبولانس خصوصی ستایش امداد مشکلات تاندون ها از بیماری های شایع سیستم حرکتی انسان است که در اثر پیچ خوردگی پا یا کشش های بد که بیشتر در افرادی که ورزش می کنند دیده می شود چون کشش های بیش از حد و مکرر در حین فعالیت های ورزشی ای که بدن آمادگی آن را ندارد آن را دچار آسیب یا پارگی می کند.
حالت غیرطبیعی یا بیماری استخوانی یا مفصلی مثل کوتاه یا بلند بودن پاها و یا التهاب مفصل ،روی تاندون ها فشار وارد می کند.
عفونت هایی که باعث التهاب تاندون باشند مثلا عفونت ناشی از گازگرفتگی دست یا پا توسط حیوانی ،
بالارفتن سن و کهولت بدن که دیگر تاندون نمی تواند فشار زیادی را تحمل کند و حالت کشسانی خود را ازدست می دهد.
ضعیف بودن و عدم انعطاف مناسب عضلات
حرکت های سنگین که باعث کشیده شدن ریسمان های تاندون شوند
قرار گرفتن بدن در حالت نامناسب در هنگام بلند شدن ، نشستن ، کارکردن
آماده نکردن بدن قبل از شروع حرکات ورزشی و ورزش های حرفه ای تر

پارگی هایی که در تاندون پیش می آید ممکن است در حد خفیف و میروسکوپی باشد که بدون عمل جراحی ممکن است خود به خود خوب شود اما اگر پارگی کامل باشد نیازمند عمل جراحی است.
گاهی نیاز به پیوند تاندون است به این صورت که تاندونی از نقطه ای از بدن برداشته و به جای دیگری که به شدت آسیب دیده است متصل میکنند.

نوشته‌های پیشین
واکسن آنفلوانزا
نوشته‌ی بعدی
یبوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست