اصول جابجایی بیمار در تخت

برای ثبت نظر خود کلیک کنید
[تعداد: 1 میانگین: 5]

جابجایی بیمار در تخت یکی از حساس ترین خدمات در زمینه مراقبت از بیماران می باشد که دقت بالایی را می طلبد. در واقع گاهی اوقات شرایط بیمار آنقدر حاد و بحرانی است که این کار باید به صورت کاملاً تخصصی انجام پذیرد. به عبارت دیگر، جابجایی بیمار در تخت همیشه کار افراد معمولی نیست، بلکه در این کار باید به برخی از  نکات توجه جدی داشت. جابجایی بیمار در تخت با هدف تامین راحتی و گاهی نیز با هدف جلوگیری از بروز برخی مشکلات مانند زخم بستر و موارد مشابه انجام می پذیرد.

شناخت اصول جابجایی بیمار در تخت نوعی تخصص و مهارت را می طلبد. به همین دلیل است که مراقبت از بیماران حساسیت بالایی را می طلبد. از آنجایی که این امر بشر دوستانه و خدا پسند باید به درستی و با رعایت تمامی اصول صورت پذیرد تا از هیچ مراقبتی از بیماران دریغ نشود، این کار باید به افراد متخصص در این زمینه محول گردد. اگر بدنبال مجموعه مسئولیت پذیر و معتبر در این مورد هستید، ستایش امداد می تواند بهترین انتخاب را به شما معرفی نماید. از طریق شماره های داخل صفحه با ما در ارتباط باشید.

 

بیمار حین جابجایی اصول در تخت

اهمیت جابجایی بیمار در تخت

معمولاً زمانی به جابجایی بیمار در تخت به صورت تخصصی نیاز است که بیمار قادر به تکان خوردن نمی باشد؛ همین یک نکته خود به تنهایی کافی است تا به اهمیت بالای این کار پی برده شود. به همین علت، بیشتر اوقات خدمات جابجایی بیمار در تخت به افرادی که در این زمینه فعال هستند و با اصول این کار آشنا می باشند سپرده می شود. سخت ترین جابجایی بیماران مربوط به آن دسته از افراد است که توان حرکتی ندارند و معمولاً کسانی که قطع نخاع می شوند و کسانی که در کما هستند، جزو این دسته به شمار می آیند. وقتی جابجایی انجام نشود و یا در فاصله های زمانی طولانی صورت پذیرد، زخم بستر، وخیم شدن اوضاع جسمانی بیمار  و مواردی از این قبیل روی می دهد.

گاهی برای جابجایی بیمار در تخت به وسایل مخصوص نیاز خواهد بود. گاهی نیز لازم به جابجایی کل جسم بیمار نیست و فقط بخشی از بدن بیمار نیاز به جابجایی دارد. اینکه جابجایی بیمار باید چگونه صورت پذیرد و به چه امکاناتی نیاز دارد، از جمله مواردی هستند که در قسمت های بعد به آنها اشاره خواهیم داشت.

 

نکات جابجایی بیمار روی تخت

عدم بکار بردن زور و فشار

جابجایی بیمار در تخت نباید به صورت ناگهانی و با فشار و زور انجام پذیرد، بلکه این کار باید با حوصله و مرحله به مرحله و نیز در نهایت آهستگی صورت پذیرد. بیماران نیز به بالش و کالای خواب و استراحت مخصوص نیاز دارند. از طرفی، قرار دادن بیمار بر روی تخت های پیشرفته ای که قابلیت تنظیم و تغییر حالت دارند، بسیار اهمیت دارد. در جابجایی بیمار بر روی تخت گاهی باید بالش و کالای خواب او را جابجا کرد؛ از این طریق نوعی تغییر در وضعیت بیمار به وجود می آید که به معنای جابجایی بیمار در تخت خواهد بود و گاهی نیز لازم است که تخت تنظیم شود. به این منظور، از پدال ها و امکاناتی مخصوص که برای این کار در نظر گرفته شده است، باید کمک گرفته شود. گاهی نیز لازم است که تمام جسم بیمار جابجا شود؛ بنابراین با توجه به تشخیص پزشک و پرستاران مخصوص، جابجایی ها به شکل های گوناگون صورت می پذیرد.

 

نحوه جابجایی بیمار در تخت 

بیشتر اوقات جابجایی بیمار در تخت به این صورت است که ابتدا شما باید بیمار را به حالت نشسته در بیاورید. برای این کار یا می‌ توانید تخت را تنظیم کنید و یا بالش و زیر سری بیمار را تکان دهید. وقتی بیمار به حالت نشسته درآمد، می توانید او را به پهلوی مورد نظر و به آرامی جابجا کنید. برای تکان دادن بیمار و یا جابجایی از روی تختی به تخت دیگر نیز در بیشتر مواقع به همین صورت اقدام می‌ شود.

 

چه وسیله ای برای جابجایی بیمار در تخت لازم است؟

شاید با خود بیاندیشید که برای جابجایی بیمار در تخت به چه وسیله یا وسایلی نیاز است؟ در قسمت های قبل تا حدودی به این مورد اشاره شد. در حالت کلی نیز در این خصوص می توان گفت که هر چیزی که آسایش و راحتی بیمار را به همراه داشته باشد، در این زمینه موثر خواهد بود.

بالش مخصوص

همانطور که پیش از این هم اشاره شد، استفاده از بالش و بخصوص بالش های مخصوص برای بیماران در تامین راحتی و آسایش آنها بسیار تاثیر دارد.

تخت های پیشرفته + بالابر

تخت های پیشرفته که هوا رسانی به بدن بیمار را انجام می‌ دهند و نیز قابل تنظیم هستند، بالابر بیمار و… گونه‌ هایی از این وسایل می ‌باشند که جابجا کردن بیمار را راحت تر می کنند. حتی با وجود امکانات پیشرفته، بیماران نیاز کمتری به جابجایی خواهند داشت. چرا که این تخت ها به راحتی امکان تغییر وضعیت بیمار به حالت نشسته، خوابیده و نیم خوابیده را می دهند.

 

اصول جابجایی بیمار در تخت

خدمات جابجایی بیمار روی تخت

بیماران با توجه به شرایط جسمانی خود ممکن است در بخش خانگی یا در بیمارستان ها محافظت شوند. تفاوتی ندارد، در هر کدام از این اماکن لازم است که خدمات جابجایی بیمار روی تخت به درستی صورت پذیرد. در واقع مراقبت های ویژه بیماران، جابجایی بیمار روی تخت را هم در بر می‌گیرند. در صورتی که این خدمات به درستی صورت پذیرند، می‌ توان انتظار بهبود حال بیمار را داشت. در این صورت از بروز مشکلات دیگر برای بیمار جلوگیری به عمل می‌ آید و در کل  تحمل فضای بیمارستان برای بیمار راحت تر خواهد بود. هم در بخش خانگی و هم در بیمارستان ها و اماکن درمانی معمولاً خدمات مشابهی در راستای جابجایی بیمار در تخت صورت می پذیرد.

ستایش امداد در حالت کلی در راستای خدمات رسانی به بیماران فعالیت دارد. بنابراین، معرفی شما به مراکز معتبر و قابل اعتماد جهت دریافت خدمات جابجایی بیمار در تخت، پرستار سالمند بصورت شبانه روزی در منزل، پرستار کودک در منزل، اجاره دستگاه اکسیژن ساز، فصد خون در منزل و … فقط بخشی از خدمات مجموعه می باشد. به علاوه آمبولانس بیماران اعصاب و روان، آمبولانس بین شهری و … که جزو امکانات و خدمات قابل ارائهتوسط خود مجموعه هستند. نگهداری و مراقبت از بیماران تنها تحت نظر متخصصان در این زمینه صورت می پذیرد و نگهداری از بیماران با توجه به شرایط آنها است.

 

نوشته‌های پیشین
طول درمان شکستگی مچ دست چقدر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست