طول درمان شکستگی مچ دست چقدر است؟

برای ثبت نظر خود کلیک کنید
[تعداد: 7 میانگین: 3.4]

طول درمان شکستگی مچ دست چقدر است؟

شکستگی مچ دست یکی از شایع ترین شکستگی های انسان است که معمولا در اثر زمین خوردن با کف دست ایجاد می شود. درمان این شکستگی ممکن است شامل جا انداختن دست، گچ گیری، جراحی و فیزیوتراپی باشد. به طور کلی، طول درمان شکستگی مچ دست به شدت و نوع شکستگی، روش درمان و وضعیت سلامت فرد بستگی دارد. اما به طور متوسط، ممکن است ۶ هفته زمان لازم باشد تا استخوان ها دوباره به هم پیوند خورده و گچ حذف شود. پس از حذف گچ، برای بازیابی عملکرد و قدرت مچ دست، نیاز به تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی است . معمولا ۳ ماه زمان لازم است تا مچ دست به حالت طبیعی خود برگردد. ما در مجموعه خود برای شما انواع خدمات لازم در منزل را فراهم می کنیم تا دوران بهبود یافتن شکستگی دستتان به بهترین نحو سپری شود.

 

عکس سی تی اسکن شکستگی مچ دست

چه عواملی طول درمان شکستگی مچ دست را کوتاه تر یا طولانی تر می کنند؟

طول درمان شکستگی مچ دست تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد. برخی از این عوامل عبارتند از:

شدت و نوع شکستگی:

شکستگی هایی با جابجایی زیاد، چند قطعه ای، یا با در رفتگی مفصل مچ دست نیاز به جراحی و زمان بیشتر برای بهبود دارند.

روش درمان:

روش های مختلف درمان مانند جا انداختن دست، گچ گیری، پین گذاری، اکسترنال فیکساتور یا جا انداختن ممکن است مدت زمان و نحوه توانبخشی را تغییر دهند.

وضعیت سلامت فرد:

برخی عوامل مانند سن، پوکی استخوان، بروز عفونت، سابقه بیماری های خاص (مثل دیابت)، ژنتیک، تغذیه و سطح فعالیت فرد ممکن است روند بهبود را تسریع یا کند کنند.

نوع و مقدار توانبخشی:

توانبخشی شامل ورزش های فعال و منفعل، فشار دادن و کشیدن، فلکسور و اکستانسور و دوران. توانبخشی ممکن است به صورت نظارت شده توسط فیزیوتراپ یا کار درمانگر یا به صورت خودآموز در منزل صورت بگیرد.

توانبخشی ممکن است همزمان با بودن گچ یا پس از برداشتن آن شروع شود. توانبخشی می تواند به بازیابی عملکرد و قدرت مچ دست، پیشگیری از سفتی و درد، و کاهش زمان بهبود کمک کند.

به طور متوسط، ممکن است ۶ هفته طول بکشد تا استخوان ها دوباره به هم جوش بخورند و گچ برداشته شود. پس از برداشتن گچ، برای بازیابی عملکرد و قدرت مچ دست، نیاز به تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی است. معمولا ۳ ماه طول می کشد تا مچ دست به حالت طبیعی خود بازگردد.

 

چه کارهایی برای کاهش طول درمان شکستگی مچ دست مفید است؟

برای کاهش طول درمان شکستگی مچ دست، می توانید از راهنمایی های زیر استفاده کنید:

– از دستورات پزشک خود برای مراقبت از گچ یا پین های جراحی پیروی کنید. از تماس گچ با آب، شکستن یا بریدن گچ، و فشار دادن چیزی در زیر گچ خودداری کنید. با تمیز و خشک نگه داشتن پین ها از عفونت آن ها جلوگیری کنید.

– از مصرف دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند آسپرین، ایبوپروفن، یا ناپروکسن برای کاهش التهاب و درد خودداری کنید. این داروها ممکن است روند التیام استخوان را کند کنند.

– به تغذیه مناسب توجه کنید. مصرف کافی کلسیم و ویتامین D می تواند به استخوان های شما کمک کند تا سریع تر بهبود یابند. منابع خوب کلسیم شامل شیر، پنیر، ماست، بادام، کلم بروکلی، و سبزیجات برگ سبز هستند. منابع خوب ویتامین D شامل ماهی چرب، تخم مرغ، قارچ، و نور خورشید هستند.

– به توانبخشی اهمیت دهید. پس از برداشتن گچ یا پین ها، شروع به انجام تمرینات فعال و منفعل برای بازگرداندن حرکت و قدرت مچ دست خود کنید. از راهنمای فیزیوتراپ یا کار درمانگر خود برای تعیین نوع و مقدار تمرینات مناسب استفاده کنید.

– صبر و حوصله داشته باشید. شکستگی مچ دست ممکن است ۶ هفته طول بکشد تا جوش بخورد و ۳ ماه طول بکشد تا عملکرد طبیعی را باز گرداند. از فعالیت های سخت و سنگین خودداری کنید تا زمانی که پزشک شما اجازه دهد.

 

چه علائم و نشانه های نشان می دهند که درمان شکستگی مچ دست به پایان رسیده است؟

بعضی از علائم و نشانه هایی که می توانند نشان دهنده پایان طول درمان شکستگی مچ دست باشند عبارتند از:

– کاهش یا از بین رفتن درد و تورم مچ دست، بازگشت حرکت و قدرت مچ دست، عدم وجود تغییر شکل ظاهری یا بد شکلی مچ دست، عدم وجود درد هنگام لمس یا حساسیت در ناحیه شکستگی، عدم وجود کبودی یا رنگ پریدگی در پوست و رادیوگرافی ساده که نشان دهنده جوش خوردن استخوان ها و عدم جابجایی آنها باشد.

البته برای اطمینان از اتمام طول درمان شکستگی مچ دست، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و دستورات او را دنبال کنید. مجموعه ستایش امداد می تواند انواع آمبولانس خصوصی، آمبولانس بین شهری و آمبولانسی بیماران اعصاب و روان را در صورت نیاز به جا به جایی برای شما فراهم کند تا دوره درمان خود را به راحتی بگذرانید.

 

طول درمان شکستگی مچ دست

طول درمان شکستگی مچ دست با جراحی چقدر است؟

طول درمان شکستگی مچ دست با جراحی ممکن است بستگی به نوع و شدت شکستگی، روش جراحی و وضعیت سلامت بیمار داشته باشد. اما به طور کلی، می توان گفت که:

– پس از جراحی، ممکن است نیاز باشد مچ دست را با گچ یا آتل برای حدود ۶ هفته بی حرکت نگه دارید.

– پس از برداشتن گچ یا آتل، باید تمرینات فعال و منفعل برای بازگرداندن حرکت و قدرت مچ دست انجام دهید. این تمرینات ممکن است توسط فیزیوتراپ یا کار درمانگر هدایت شوند.

– معمولاً پس از ۸ تا ۱۰ هفته، می توانید به فعالیت های روزمره و ورزش های سبک بپردازید.

– ممکن است سه ماه طول بکشد تا مچ دست قدرت کامل خود را باز یابد.

– پس از ۶ ماه، ممکن است مچ دست به حال طبیعی و نرمال خود باز گردد.

بهتر است قبل و بعد از جراحی، با پزشک خود مشورت کنید و دستورات او را عینا رعایت کنید.

 

چرا مدت زمان درمان شکستگی مچ دست با گچ کمتر از جراحی است؟

این سوال را نمی توان با یک جواب ساده پاسخ داد، زیرا نوع شکستگی و روش درمان بستگی به شدت و محل آسیب دیدگی دارد. اما به طور کلی، می توان گفت که:

– شکستگی های بدون جابجایی استخوان، یعنی آن هایی که استخوان ها در محل اصلی خود باقی مانده اند، معمولاً با گچ گیری و بی‌حرکت نگه داشتن مچ دست درمان می شوند. این روش درمان ساده و ارزان است و عوارض جراحی را ندارد. طول زمان لازم برای بهبودی با این روش حدود ۶ هفته است.

– شکستگی های همراه با جابجایی استخوان، یعنی آن هایی که استخوان ها از محل اصلی خود منحرف شده اند، معمولاً نیاز به جراحی دارند تا استخوان ها را تراز کرده و با پلات و پیچ جراحی ثابت نگه دارند. این روش درمان پیچیده و گران است و خطر عفونت، التهاب، خون رسانی نامناسب و عدم تطابق استخوان ها را دارد.

در این مقاله، ما به بررسی طول درمان شکستگی مچ دست پرداختیم. با توجه به مطالعات انجام شده، طول درمان این نوع شکستگی متفاوت است و بستگی به جنسیت، سن، شدت شکستگی و نوع درمان دارد. درمان شامل روش‌های مختلفی مانند قرار دادن گچ، جراحی و تمرینات فیزیوتراپی است. به طور کلی، با توجه به شدت شکستگی و نوع درمان، زمان بهبودی می‌تواند از چند هفته تا چند ماه طول بکشد. همچنین، تمرینات فیزیوتراپی پس از درمان می‌تواند بهبودی و بازگشت به فعالیت های روزمره را تسریع کند. حال از شما دعوت میکنیم تا به سایر مقالات ما از جمله علائم شکستگی مهره کمر بر اثر ضربه، علائم شکستگی دست و علائم شکستگی مچ پا نیز سر بزنید.

در نهایت، مراجعه به پزشک و دریافت درمان مناسب بهبودی سریعتر و کاهش خطر عوارض بیشتر را به دنبال دارد. در سراسر پایتخت جهت مراجعه و انتقال به مراکز درمانی دلخواه خود می توانید از خدمات آمبولانس خصوصی شرق تهران و آمبولانس خصوصی غرب تهران مجموعه ما بهره مند شوید.

نوشته‌های پیشین
علائم شکستگی مهره کمر بر اثر ضربه
نوشته‌ی بعدی
اصول جابجایی بیمار در تخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست