واکسن کرونا برای بزرگسالان و کودکان

برای ثبت نظر خود کلیک کنید
[تعداد: 1 میانگین: 5]

با همه گیر شدن ویروس کرونا در سراسر جهان لزوم دریافت واکسن کرونا بر همگان پوشیده نیست. برخی از افراد بعد از کرونا گرفتن با وضع وخیمی رو به رو می شوند که ناچار باید با مرکز آمبولانس خصوصی تماس می گرفتند و مجبور به انتقال بیمار با آمبولانس می شدند. در این میان برای ارائه خدمات حمل بیمار در شرایطی که وخامت حال بیمار شدید بود مجبور به استفاده از آمبولانس هوایی شدند. در این مقاله شما را با لزوم دریافت واکسن کرونا صحبت خواهیم کرد.

ما اکنون در یکی از مراحل نهایی از عرضه‌ی واکسن کرونا (کووید-۱۹)هستیم. کودکان بین ۱۲ تا ۱۷ سال اکنون می‌توانند در برابر ویروس کرونا واکسینه شوند، اما بسیاری از والدین که حتی خودشان این واکسن را دریافت کرده‌اند، هنوز در مورد واکس زدنِ نوجوان یا کودک خود سوال و نگرانی دارند.

منابع اطلاعاتی زیادی در مورد این موضوع در دسترس است و ما نیز به امید ارائه اطلاعات بیشتر به شما، از یک متخصص اطفال وابسته به TopLine MD Alliance، دکتر گیلما ماریمون، خواستیم نظراتشان را در این زمینه ارائه دهند، اما در نهایت این یک تصمیم شخصی است، بنابراین ما فقط می‌خواهیم حقایق را با شما در میان بگذاریم و به شما کمک کنیم تا تصمیمی بگیرید که احساس خوبی را برای خود و خانواده‌تان به ارمغان بیاورید.

اگر کودکان از لحاظ ابتلا به ویروس کرونا در معرض خطر کمی قرار دارند، آیا لازم است واکسن کرونا کووید-۱۹ را بزنند؟

این سوال بسیار خوبی است؛ سوالی که من اغلب از بیمارانم می‌شنوم. درست است – کودکان به طور کلی این بیماری و پاندمی را به خوبی پشت سر می‌گذرانند. با این حال، هزاران کودک به ویروس کرونا آلوده شده‌اند و در ایالات متحده، ۳۵۱ کودک بر اثر عوارض ویروس کرونا کشته شده‌اند. هدف ما، به عنوان متخصص اطفال، این است که هیچ کودکی بر اثر بیماری که اکنون با واکسن قابل پیشگیری است، از دنیا نرود. نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم این واقعیت است که کودکان و نوجوانان این بیماری را گسترش می‌دهند و هدف این است که به حالت عادی برگردیم و بچه‌ها با دوستانشان به مدرسه برگردند. تنها راه دستیابی به آن، مصونیت توده‌ای (گروهی) است، بنابراین همه باید واکسینه شوند. پس واکسیناسیون برای این گروه از جمعیت نیز اهمیت دارد.

 آیا واکسن‌هایی که برای بزرگسالان تایید شده برای کودکان نیز تأیید شده‌اند؟

واکسن کرونا - آیا واکسن‌هایی که برای بزرگسالان تایید شده برای کودکان نیز تأیید شده‌اند؟

سازمان غذا و دارو استفاده از مجوز اضطراری برای واکسن فایزر را فراهم کرده است. اکنون این واکسن برای کودکان ۱۲ تا ۱۵ سال تأیید شده است. در ماه دسامبر، این واکسن برای سنین ۱۶ سال به بالا تأیید شد. آزمایشات بالینی بر روی واکسن‌های مدرنا و فایزر همچنان در حال انجام است که شامل کودکان در سن شش ماهگی است. هدفمان این است که تا پاییز باید یک واکسن را برای کودکان دو ساله تأیید کنیم.

آیا دوز مصرفی برای بزرگسالان هم اندازه‌ی کودکان است؟

بله. این دقیقاً همان واکسن است. دوز مشابه است و با فاصله‌ی سه هفته اجرا می‌شود.

این واکسن فایزر بیوتک کووید-۱۹ و همچنین سایر واکسن های کووید-۱۹ که به بازار شده‌اند، تحت چندین آزمایش بالینی قرار گرفتند تا در نهایت با مجوز استفاده اضطراری تأیید شوند. آیا در هر یک از این آزمایشات کودکانی وجود داشتند که بتوانند کارآیی و ایمنی را برای این گروه سنی نشان دهند؟

بله، و من فکر می‌کنم به همین دلیل این نتایج امیدوارکننده است. من بسیار علاقه‌مند به این موضوع هستم زیرا تاکنون، آزمایشات بالینی شامل بیش از ۲۰۰۰ کودک ۱۲ تا ۱۵ ساله بوده است. این کودکان نشان می‌دهند که اثربخشی واکسن در آن گروه سنی خاص ۱۰۰% است. از این ۲۰۰۰ کودک، به ۱۰۰۰ نفر واکسن کووید و به ۱۰۰۰ نفر دیگر دارونما تزریق شد. از بین گروهی که واکسن کووید دریافت کرده‌اند، هیچ یک به ویروس آلوده نشده‌اند، بنابراین نتایج واقعاً اطمینان‌بخش است.

آیا واکسن کرونا در کودکان نیز عوارض جانبی مشابه با واکسن بزرگسالان دارد؟

تاکنون آنچه مشاهده کردیم این بوده که کودکان دارای عوارض جانبی مشابه بزرگسالان هستند: درد در محل تزریق، التهاب، تورم، و همچنین خستگی، سردرد، تب در دوز دوم تزریق در بعضی از کودکان مشاهده شد، نه چیزی بیشتر از این. بعلاوه، ما هیچ گونه عارضه جانبی در کودکان گزارش نکرده‌ایم. این امر بسیار اطمینان‌بخش است. این فقط سیستم ایمنی بدن است که ایمنی شما را تأمین می‌کند، نه چیزی دیگر.

آیا والدین باید به فرزندان خود Tylenol یا Advil یا هر نوع دارویی برای کاهش علائم بدهند؟

این یک سوال بسیار مهم است. ما قبلاً به کودکان توصیه می‌کردیم که Tylenol یا Advil را قبل از واکسیناسیون یا بلافاصله بعد از آن برای کاهش عوارض جانبی احتمالی واکسن مصرف کنند. با این حال، طی چند سال گذشته، تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است که نشان می‌دهد این بهترین کار نیست. وقتی واکسن می‌زنیم، سیستم ایمنی بدن، خود را تقویت می‌کند تا مصونیت ایجاد کند. با مصرف این داروها، ممکن است توانایی سیستم ایمنی بدن را برای انجام این کار محدود کنیم. به همین دلیل است که ما اکنون به والدین توصیه می‌کنیم از مصرف این داروها خودداری کنند. ما پیش‌درمانی نمی‌کنیم، پس از مصرف آن اجتناب می‌کنیم. با این حال، اگر کودک شما احساس خیلی بدی دارد و دچار درد عضلانی یا تب شده، اشکالی ندارد این داروها را مصرف کنید، اما سعی کنید از مصرف آنها بپرهیزید. داروی کمتر همیشه بهتر است.

آیا کودک می‌تواند واکسن کرونا را همراه هر واکسیناسیون دیگری که باید برای سال تحصیلی دریافت کند، بزند؟

بله. در ابتدا مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها با احتیاط فراوان توصیه کرد که واکسن کووید-۱۹ باید به تنهایی تجویز شود، نه با هر واکسن دیگری. با این حال، اکنون این مرکز و همچنین آکادمی اطفال آمریکا، می‌گویند که ما می‌توانیم واکسن کووید-۱۹ کودکان را نیز به همراه هر واکسن دیگری، بدون در نظر گرفتن زمانبندی، اجرا کنیم. این مسئله مهم است زیرا کودکان به مدرسه برمی‌گردند و نوبت واکسیناسیون آنها است، بنابراین این دلیل نمی‌شود که واکسن کووید دریافت نکنند.

نوشته‌های پیشین
اقدامات ضروری و مراقبت از بیمار پیش از بیمارستان
نوشته‌ی بعدی
مسیر رفت و برگشت آمبولانس تهران به شهرستان و شهرستان به تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست