چه کسانی زایمان طبیعی راحتی دارند؟

برای ثبت نظر خود کلیک کنید
[تعداد: 3 میانگین: 3.7]

چه کسانی زایمان طبیعی راحتی دارند؟ این سوال برای اغلب مادران بارداری که قصد دارند به صورت طبیعی وضع حمل کنند پیش می آید. مادران بارداری که مراقبت های قبل از زایمان را به خوبی انجام داده اند و فیزیک بدنی ایده آلی داشته باشند، زایمان طبیعی بدون درد را تجربه خواهند کرد. در این مقاله سعی شده به تمام اقداماتی که برای داشتن یک زایمان طبیعی راحت لازم است اشاره کنیم اما اگر در نهایت این امر طبیعی بصورت ایده آل پیش نرفت نیز جای نگرانی ای وجود ندارد. خدمات پزشکی و پرستاری مجموعه ستایش امداد نظیر آمبولانس خصوصی تهران آماده کمک، همراهی و خدمات رسانی به شما عزیزان می باشد.

 

زایمان طبیعی راحت یعنی چه؟

زایمان طبیعی راحت، شرایطی است که طی آن مادر با کمترین میزان درد و فشار فرزند خود را به دنیا می آورد. در این نوع زایمان علاوه بر کمترین میزان درد در طول فرایند زایش، بعد از زایمان نیز خبری از مشکلاتی همچون سرگیجه غیر عادی، خونریزی شدید، تورم، درد شدید ساق پا، تب و لرز و…. نیست!

 

چه کسانی زایمان طبیعی راحتی دارند؟

چه کسانی زایمان طبیعی بدون درد و راحتی دارند؟

مادران بارداری که از آمادگی جسمانی بالایی برخوردارند، اندازه لگن آنها مناسب است، بیماری های زمینه ای ندارند و در دوران بارداری به توصیه های پزشک عمل می کنند زایمان طبیعی راحت را تجربه خواهند کرد. به طور کلی قدرت بدنی، سبک زندگی و نوع تغذیه در میزان درد و ناراحتی های فرایند زایمان موثرند.

زایمان طبیعی بدون درد به فرم و اندازه لگن افراد وابسته است. خانم هایی که لگن آنها به فرم لگن مردانه نزدیک تر است، زایمان سخت تری دارند. زیرا در این نوع لگن، کانال تنگ است و زایمان به سختی صورت می گیرد. اما بهترین نوع لگن برای زایمان، فرم ژنیکوئید می باشد. نتیجه یک آمار داخلی از ۱۸۵ زن، نشان می دهد ۸۵% آنها دارای لگن با فرم ژنیکوئید هستند. ناگفته نماند به دلیل فشار زیاد به قسمت لگن در زایمان طبیعی، مادر درد زیادی احساس می کند و قطعاً هیچ زایمانی بدون درد نیست! اما راهکارهایی وجود دارد تا وضع حمل نوزاد با آرامش و درد کمتری صورت گیرد. علاوه بر این برای دوران پس از زایمان نیز مهم است که تمام نکات بهداشتی و مراقبتی از مادر به بهترین نحوه ممکن صورت پذیرد. یکی از راهکار های راحت سازی دوران پس از زایمان استفاده از خدمات پزشکی و پرستاری در خانه مانند تزریق آمپول در منزل، تعویض پانسمان در منزل، اجاره دستگاه اکسیژن ساز و … می باشد.

 

چگونه زایمان طبیعی آسان و بدون درد را تجربه کنیم؟

اولین عامل موثر برای داشتن زایمان طبیعی راحت، انجام فعالیت های روزمره طی ۹ ماه بارداری است. کارهای روزانه که خطری برای مادر و جنین ندارند، به زایمان راحت تر کمک می کنند. بعضی از بانوان بدون توصیه پزشک، استراحت مطلق را برای خود تجویز می کنند که این مسئله نه تنها توانِ زایشِ راحتتر را از مادر می گیرد، بلکه انرژی او را در پایین ترین سطح قرار می دهد. کم تحرکی و پُرخوری، احتمال یبوست را افزایش داده و در ادامه ممکن است باعث بروز هموروئید و مشکلات مقعدی شود. با وجود هموروئید، زایمان طبیعی دردناک و سخت خواهد بود و در بیشتر موارد لازم است فرد سزارین شود.

در کنار فعالیت های روزمره، انجام ورزش های سبک نیز زایمان را آسان تر می کند. تجربه نشان می دهد مادران بارداری که روزانه به طور میانگین ۲۰ دقیقه پیاده روی و ورزش انجام می دهند، فشار زایمان کمتری تجربه می کنند و دوران نقاهت کوتاه تری دارند.

از مهمترین عواملی که قوای بدن را برای داشتن زایمان طبیعی راحت افزایش می دهد، تغذیه سالم است. رژیم غذایی بارداری به صورت روزانه باید حاوی کلسیم، روی، پروتئین، یُد، آهن، فولات و فیبر باشد. در غیر اینصورت مادر انرژی کافی حین زایمان نداشته و فشار زیادی را تحمل خواهد کرد. ضعف و بی حالی در طول زایمان، پس از آن و هنگام شیردهی به علت رژیم غذایی نامناسب در طول بارداری است.

 

زایمان طبیعی راحت به آناتومی لگن و شرایط جسمی مادر و جنین بستگی دارد.

زایمان طبیعی ممنوع!

زایمان فیزیولوژیک یا طبیعی روش اصلی برای به دنیا آمدن نوزاد است. اما گاهی اوقات به دلیل مشکلات جسمیِ مادر و شرایط جنین، زایمان طبیعی برای هر دو خطرساز می شود. در این صورت طبق تشخیص پزشک، مادر نمی تواند به صورت طبیعی زایمان کند و باید سزارین شود.

از جمله این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پایین نیامدن سر جنین
  • بارداری چند قلویی
  • داشتن بیماری خاص مادر (همچون بیماری قلبی، دیابت و ایدز)
  • نرسیدن اکسیژن به نوزاد در زایمان طبیعی
  • هموروئید (به علت خونریزی حین زایمان)
  • سابقه جراحی در قسمت دهانه رحم
  • سابقه سقط جنین
  • وزن بالای جنین و مادر.

 

انواع روش های زایمان طبیعی با کمترین درد

زایمان در آب

زایمان طبیعی در آب گرم، آرامش بیشتری به مادر القا می کند و در نتیجه درد زایمان را تا حدی تسکین می دهد. فشار خون مادر هنگام قرار گرفتن در حوضچه یا استخر آب گرم کاهش می یابد. درد کمر نیز از بین می رود و فشار و جاذبه آب به زایمان طبیعی راحت کمک می کند.

این نکته را در نظر بگیرید که زایمان در آب، یک روش کاملاً بدون درد نیست! اما به دلیل احساس آرامش و امنیت بیشتر، در کاهش درد زایمان موثر است.

اپیدورال یا زایمان بدون درد

در این روش برای زایمان طبیعی راحت، داروی بی حسی اپیدورال درون نخاع مادر تزریق می شود. در روش اپیدورال، مادر کاملاً هوشیار است و تنها ناحیه لگن برای زایمان طبیعی بدون درد بی حس می شود.

اپیدورال، درد حین زایمان را به طرز چشمگیری کاهش می دهد و عوارض کمی به دنبال دارد و در اغلب موارد بدون عارضه دیده شده. طبق تحقیقات صورت گرفته، اپیدورال برای جنین خطرناک نیست. البته همچنان در این خصوص نظریه واحدی وجود ندارد.

زایمان طبیعی راحت با تنفس برخی گازها

استنشاق گازهای مخصوص، به شرط عدم حساسیت مادر به آنها، درد زایمان را تا حد زیادی کاهش داده و خطری مادر و نوزاد را تهدید نمی کند.

زایمان طبیعی توسط هیپنوتیزم

زایمان طبیعی راحت با هیپنوتیزم از جمله روش های محبوب در جوامع غربی است. برای انجام این روش، روانشناس از چند ماه قبل مادر باردار را آماده کرده و حین زایمان مغز او را کنترل می کند تا کمترین میزان درد را تجربه کند.

زایمان طبیعی راحت به وسیله فیزیوتراپی

زایمان طبیعی بدون درد به کمک تجهیزات فیزیوتراپی فشارهای وارد بر کمر، ناحیه لگن و شکم مادر را کاهش می دهد. در این شیوه، مهره های ۴ و ۵ کمر تحت امواج الکتریکی قرار می گیرند و زایمان، سریع تر و با درد کمتری انجام می شود.

 

برای داشتن زایمان طبیعی بدون درد، دوران بارداری را چگونه بگذرانیم؟

کلام پایانی

اگر ابتدای دوران بارداری هستید و در انتخاب روش زایمان دو دل شده اید، حتما با پزشک متخصص زنان مشورت کنید. پزشک با بررسی فرم لگن، آمادگی جسمانی و سایر شرایط، نوع زایمان (طبیعی یا سزارین) را تعیین می کند.

در طول دوران بارداری توجه به توصیه های پزشک، داشتن تغذیه مناسب و از همه مهمتر فعالیت های بدنی برای زایمان طبیعی راحت ضروریست.

نوشته‌های پیشین
نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل
نوشته‌ی بعدی
شماره اورژانس بیماران روانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست