علائم شکستگی مهره کمر بر اثر ضربه

برای ثبت نظر خود کلیک کنید
[تعداد: 1 میانگین: 5]

یکی از بخش های اساسی بدن که در حفظ تعادل و راه رفتن طبیعی نقش مهمی را ایفا می کند ستون مهره کمر می باشد. ساختار کلی این عضو از بافت استخوانی بسیار محکمی تشکیل شده است. در نتیجه استخوان های مهره کمر نیز مانند سایر استخوان های بدن قادر به تحمل فشار بالای خارجی نمی باشند. این استخوان ها در اثر ضربات می توانند به راحتی دچار شکستگی های بسیار شدیدی شوند. زمانی که بدنه ستون مهره ها در اثر فشار خارجی مانند ضربه خرد می شود اصطلاح شکستگی مهره کمر توسط متخصصان مطرح می شود. بیشتر آسیب های وارده به مهره کمر در زمان بروز ضربه در قسمت استخوان ناحیه سینه و بخش های پایینی مهره کمر مشاهده می شود. در نهایت امروزه مراکز خصوصی با ارائه امکانات گوناگون مانند ارسال آمبولانس خصوصی و یا تعویض پانسمان در منزل شرایطی را برای بیماران درگیر این مشکل ایجاد نموده اند تا در بهترین شرایط طول درمان خود را طی نموده و کمترین فشار را تجربه نمایند.

 

علائم شکستگی مهره کمر بر اثر ضربه

شناخت کلی نسبت به آناتومی بدن

برای شناخت علائم شکستگی مهره کمر بر اثر ضربه نیاز است تا کاربران اندکی با ساختار کلی بدن آشنا شوند. شناخت نقش ستون مهره ها در ساختار کلی بدن انسان ها برای تمامی آنها الزامی می باشد. ضربات فیزیکی می تواند به ساختار ستون مهره کمر در بخش های سینه و همچنین بخش های پایین تر آن آسیب وارد نماید. در واقع عامل اصلی وقوع شکستگی مهره کمر در شرایط گوناگون بروز فشار بسیار زیاد به این ناحیه می باشد. فشار وارده به مهره سبب خرد شدن استخوان و زاویه دار شدن بدنه مهره ها در بخش پیشین آن می شود.

گاهی نیز در شرایط بسیار شدید بروز حادثه مانند تصادفات، شکستگی ستون مهره می تواند سبب وارد شدن فشار بسیار بالایی به نخاع بیماران شود. در این شرایط بهتر است تا بیمار به وسیله امداد هوایی مانند آمبولانس هوایی به نزدیک ترین مرکز درمانی انتقال داده شود. این امر می تواند به شما در حفظ سلامت بیمار و جلوگیری از بروز آسیب های بیشتر کمک شایانی نماید.

 

بررسی برخی از دلایل عمده بروز شکستگی مهره کمر

ستون مهره ها دارای ساختار بسیار مستحکم و انعطاف پذیر می باشند. در نتیجه در زمان مواجهه با انواع فشارهای خارجی این استخوان ها می توانند به راحتی خم شده و فشار وارده را خنثی نمایند. این ویژگی سبب می شود تا حد ممکن ستون مهره ها در برابر انواع آسیب ها مقاومت بالایی را از خود نشان دهند. البته در شرایطی که نیروی وارده بر بدن بیشتر از میزان تحمل آن باشد فشار ایجاد شده سبب آسیب دیدگی ستون مهره ها خواهد شد. با مشاهده علائم شکستگی مهره کمر بر اثر ضربه باید بیمار را به مراکز درمانی منتقل نموده و نسبت به درمان آن اقدام نماییم.

 

علائم شکستگی مهره های کمر

بیماری ها و رابطه آنها با بروز شکستگی در مهره کمر بیمار

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که بیماری های مزمنی مانند پوکی استخوان یکی از عوامل بروز این آسیب در فرد می باشد. پوکی استخوان بیماری مخربی است که در آن ساختار استخوان تغییر می نماید. در نتیجه همین بیماری نیز عامل اصلی کاهش مقاومت در استخوان ها می باشد. معمولا بیمار زمانی که با علائم شکستگی مهره کمر به بیمارستان مراجعه می کند وجود بیماری های مزمن مانند پوکی استخوان نیز بررسی می شود. همچنین ضربات بسیار شدید و لحظه ای نیز از دیگر عوامل بروز شکستگی ستون مهره در بیماران می باشد. بیماران معمولا در مواردی مانند تصادفات جاده ای با این نوع صدمات مواجه می گردند. بروز برخی از سرطان ها و متاستاز آن می تواند سبب درگیر نمودن ستون مهره ها و بروز شکستگی مهره کمر شود.

 

بررسی برخی از علائم شکستگی مهره کمر بر اثر ضربه

بروز شکستگی ستون مهره کمر بر اثر ضربه غالبا با علائم مشخصی همراه می باشد. در اکثر مواقع بیماران در زمان مواجه با این مشکل شاهد درد بسیار شدیدی در ناحیه کمر، پاها و در نهایت بازوهای خود می باشند. در موارد شدید که شکستگی باعث ایجاد فشار بر روی اعصاب کمر می شود بیمار در اعضای حرکتی خود احساس بی حسی می نماید. بروز علائم شکستگی مهره کمر بر اثر ضربه معمولا به صورت ناگهانی در بیماران مشاهده می شود. در نهایت بیمار تا قبل از شکستگی کامل ستون مهره کمر علائم واضحی را مشاهده نمی کند. برخی دیگر از علائم بروز این مشکل در بیماران نیز شامل بی اختیاری در دستگاه دفع مدفوع و ادرار بیمار و یا در موارد بسیار نادر نیز فلج شدن بیماران می باشد.

 

درد شدید در ناحیه کمر

درمان شکستگی مهره کمر

درمان این مشکل دارای مراحل متعددی می باشد. در نتیجه انتخاب روش درمانی توسط متخصص کاملا به میزان صدمه وارده شده به بیمار وابسته می باشد. در مراحل اول بیمار باید با حضور در مراکز درمانی نسبت به انجام آزمایش های تشخیصی مانند تصویر برداری MRI و سی تی اسکن اقدام نماید. در موارد خفیف پزشک به بیمار توصیه می کند که سبک زندگی خود را تغییر دهد و از بار وارده بر ستون مهره های خود بکاهد. این در حالی است که در موارد شدیدتر بروز علائم شکستگی مهره کمر بر اثر ضربه نیاز است تا برای درمان بیمار از روش های تهاجمی تر مانند جراحی استفاده نمود. استفاده از روش جراحی در شرایطی که آسیب وارده سبب بروز فشار و یا صدمه بر نخاع بیمار شده است الزامی می باشد.

 

در زمان بروز شکستگی ستون مهره در تصادفات چه باید کرد؟

در زمان وقوع تصادفات بین و یا داخل شهری که مصدومان دچار عوارض شدید در ناحیه ستون مهره ها می شوند نیروهای امدادی با استفاده از خطوط امداد هوایی و زمینی مانند آمبولانس هوایی و همچنین آمبولانس بین شهری در صحنه حاضر و در کمترین زمان ممکن به مصدومان ارائه خدمت می نمایند. در نتیجه در زمان مشاهده علائم شکستگی مهره کمر بر اثر ضربه باید بیمار را در کوتاه ترین زمان ممکن با رعایت اصول ایمنی به نزدیکترین مرکز درمانی مجهز انتقال دهیم. توجه به این امر می تواند از بروز آسیب های جبران ناپذیر در مصدومان جلوگیری و روند درمان آنها را سرعت ببخشد.

در نتیجه در زمان بروز حوادث پیش بینی نشده حتما به اصول اولیه برای جابجایی مصدومان توجه داشته باشید و حتی الامکان این امر را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید. امروزه مراکز درمانی با اعزام آمبولانس در صحنه حادثه اقدامات اولیه را برای بیماران اجرا می نمایند. این امر تا حدود زیادی می تواند در کاهش درد بیمار نقش داشته باشد و در نهایت جابجایی بیمار در شرایط کنترل شده ای صورت پذیرد.

نوشته‌های پیشین
آیا عمل افتادگی رحم سخت است؟
نوشته‌ی بعدی
طول درمان شکستگی مچ دست چقدر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست