تعویض پانسمان در منزل

برای ثبت نظر خود کلیک کنید
[تعداد: 1 میانگین: 5]

پانسمان کردن زخم یکی از اقدامات مهم هنگام مراقبت‌های پزشکی است که اگر به خوبی انجام نگیرد زخم بهبود نمی یابد. وقتی بدن دچار بریدگی، خراش و زخم عمیق می شود باید فورا به مراکز بهداشتی مراجعه شود تا در صورت لزوم زخم بخیه و پانسمان شود. پانسمان توسط پرستاران انجام می گیرد که باید مرتب عوض شود. تعویض پانسمان در منزل یک راهکار بسیار خوب و به صرفه است. از یک سو تعداد دفعات پانسمان و از سوی دیگر وقت و نوع آن تأثیر زیادی در روند درمان دارد. در گذشته برای پانسمان هر نوع زخم به مراکز درمانی مراجعه می شد تا زخم عفونت نکند ولی امروزه تعویض پانسمان در منزل به راحتی انجام می گیرد. جهت معرفی به یک مرکز معتبر تعویض پانسمان در منزل می توانید از طریق شماره های موجود در صفحه با ستایش امداد تماس حاصل فرمایید تا از راهنمایی و مشاوره همکاران ما بهره مند شده و با بهترین مراکز ارائه دهنده این خدمات آشنا شوید.

 

مزایای تعویض پانسمان در منزل

اطمینان از صحت کار

همان طور که می دانید پانسمان کردن زخم روش بسیار مناسبی در بهبود سریع آن است. تعویض پانسمان در منزل برای افرادی که دچار شکستگی، اضافه وزن، کهولت سن و غیره هستند بهترین گزینه است. پانسمان در منزل برای همه ی افراد شرایط مراقبت و درمان را فراهم می کند. وقتی شست و شوی زخم و پانسمان آن به صورت صحیح انجام گیرد دوره بیماری قابل تحمل خواهد بود. به طور کلی پانسمان کردن یکی از فوریت های پزشکی است که در بیشتر مواقع از خونریزی جلوگیری می کند. اگر تعویض پانسمان در منزل انجام شود فوایدی به دنبال خواهد داشت.

عدم نیاز به جابجایی بیمار

در بیشتر اوقات جابه‌جایی مصدوم کاری مشکل است و چه بسا شکستگی شدید استخوان شخص را خانه نشین می کند. انتخاب یک شخص آموزش دیده برای مراقبت‌های بهداشتی، شست‌وشو و پانسمان زخم می تواند کمک بزرگی باشد. بانوانی که نیاز به تعویض پانسمان دارند به راحتی می توانند از مزایای تعویض پانسمان در منزل بهره ببرند. فواید کلی پانسمان در منزل کنترل خونریزی و سرعت در بهبود زخم است که برای پیشگیری از عفونت صورت می گیرد. گرچه در برخی شرایط نیز حتی مجبور به حمل بیمار با شکستگی شدید به مراکز درمانی می باشیم که در این شرایط، آمبولانس خصوصی می تواند کمک کننده باشد. جهت درخواست آمبولانس خصوصی می توانید با شماره های داخل صفحه تماس حاصل فرمایید.

 

تعویض پانسمان در منزل

 

انواع پانسمان زخم در منزل

انتخاب پانسمان مناسب برای هر نوع زخم متفاوت است. پس از پانسمان اولیه زخم در بیمارستان با توجه به نظر پزشک پانسمان موردنظر استفاده می شود. تعویض پانسمان در منزل با روش های مختلفی صورت می گیرد. اما انواع پانسمان به زخم و میزان جراحت بستگی دارد. اولین نکته در هنگام پانسمان کردن توجه به نوع زخم است. یکی از رایج ترین پانسمان ها استفاده از گاز استریل و باند است که به دلیل جنس پنبه ای آن مانع عفونت در زخم می شود. برخی از زخم ها ترشح زیادی دارند که انتخاب پانسمان فوم بسیار مناسب است. پانسمان ها به سه دسته تقسیم می شوند پانسمان هایی که زخم را خشک نگه می دارد از این قبیل است. در برخی از بیماران باید زخم رطوبت داشته باشد که در چنین مواردی نیز از پانسمان فوم استفاده می شود. گروه سوم پانسمانی است که از زخم مراقبت می کند.

تعویض پانسمان در منزل کار ساده ای نیست بنابراین به دقت بالا و مهارت کافی نیاز دارد. نوع دیگر پانسمان نوع شفاف است که برای زخم های بزرگ استفاده می شود. این پوشش برای معاینه پزشک مناسب و به روند بهبودی سرعت می بخشد. پانسمان کامفیل برای زخم سوختگی قابل استفاده است زیرا جنس پلیمری آن به زخم نمی چسبد و رطوبت ناشی از آن ژله‌ای می شود. زخم های خشک بسیار دردناک و آزاردهنده هستند رطوبت و ژل خنک کننده در پانسمان هیدروژل باعث کاهش درد و خشکی زخم می شود. تعویض پانسمان در منزل با پانسمان آلرژینات برای زخم هایی که رطوبت و ترشح بالا دارند استفاده می شود. پانسمان کلاژن هم همان طور که از نامش پیداست برای ترمیم و بهبودی سریع پوست قابل استفاده است.

 

چگونگی پانسمان و تعویض آن

تعویض پانسمان در منزل باید توسط افراد آموزش دیده انجام شود وگرنه نداشتن اطلاع کافی می تواند فرآیند درمان را مختل کند. پس از جراحی یا بخیه زدن زخم های عمیق که ناشی از سوختگی، بریدگی و ساییدگی است جراح برای تعویض پانسمان دستورات لازم را به همراهان بیمار می دهد. افراد همراه بیمار تجربه کافی و مهارت لازم را ندارند به همین منظور می توانند از یک مرکز پرستاری کمک بگیرند. تعویض پانسمان در منزل به وسایل و ابزار بهداشتی نیاز دارد و انتخاب نوع پانسمان با دستور پزشک انجام می شود.

در اکثر مواقع زخم به گونه ای است که بیمار مجبور است لباس راحت بپوشد و امکان مراجعه به مراکز را ندارد. در این موارد با تماس گرفتن از مراکزی که خود دارای مهارت و سابقه هستند مشکل رفع می شود. پرستارانی که برای تعویض پانسمان در منزل فعالیت دارند به خوبی نکات بهداشتی را رعایت می کنند لذا جای هیچ گونه نگرانی نیست. بیماران دیابتی، پروانه‌ای و افرادی که زخم بستر دارند یا تحت عمل جراحی قرار می گیرند تعویض پانسمان در منزل را به مراکز درمانی ترجیح می دهند.

 

وسایل مورد نیاز جهت پانسمان زخم

هزینه تعویض پانسمان در منزل

همان طور که گفتیم در اکثر مواقع امکان جابه‌جا کردن بیمار نیست حتی برخی از مصدومان سالمند و یا کودک هستند. در سال های اخیر مراکزی تأسیس شده که خدمات مربوط به پانسمان، کشیدن بخیه در منزل، تزریق سرم در منزل، فصد خون در منزل، اجاره اکسیژن ساز و غیره را به خوبی انجام می دهند. هزینه تعویض پانسمان در منزل با مراکز درمانی متفاوت است زیرا افراد کارآزموده برای رفاه حال افراد مصدوم به منازل مراجعه می کنند. نوع زخم، مهارت پرستار و مسافت از جمله مواردی است که در هزینه ها تأثیر می گذارد. وقتی یک پرستار برای پانسمان کردن به منزل افراد مراجعه می کند ابزار مخصوصی برای این کار به همراه دارد که از این وسایل برای خود بیمار استفاده می شود. مدت زمانی که یک پرستار برای پانسمان کردن صرف می کند هم یکی دیگر از موارد تعیین قیمت پانسمان است.

 

نکات مهم و طلایی در هنگام پانسمان کردن

رعایت نکات بهداشتی و تعویض پانسمان در منزل کار هر کسی نیست و یک تیم مجرب و ماهر را می طلبد. انتخاب یک مرکز معتبر که دارای مجوز پزشکی باشد مهم ترین نکته در هنگام تعویض پانسمان است. امروزه مراکز زیادی برای آسایش افراد روی کار آمده است که می تواند مجموعه ای کامل داشته باشد. عوض کردن پانسمان در منزل از اهمیت زیادی برخوردار است بنابراین به نحوه شست و شوی دقیق نیاز دارد. در هنگام پانسمان شست و شوی دست ها و استفاده از دستکش مهم ترین اقدام است. در مرحله بعد تمیز کردن محل زخم و پانسمان با دقت لازم انجام شود تا زخم دچار خونریزی نشود. هر زخمی نیاز به پانسمان ندارد بنابراین در هنگام حضور پرستار در منزل به این نکته توجه کنید. همیشه به یاد داشته باشید که سپردن اختیار کامل به تیم پزشکی در منزل باعث تسریع بهبود زخم وترمیم بافت پوست می شود.

نوشته‌های پیشین
فصد خون در منزل
نوشته‌ی بعدی
نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست