علائم شکستگی مچ پا

برای ثبت نظر خود کلیک کنید
[تعداد: 1 میانگین: 5]

اصلی ترین علائم شکستگی مچ پا

همانطور که میدانید، شکستگی مچ پا زمانی رخ میدهد که ضربه شدیدی به پا وارد شود و یا پیچ خوردگی در پا به وجود بیاید. البته ناگفته نماند که گاهی اوقات، شکستگی های ریز استخوان های مچ پا باعث می‌شود تا پوست پا سوراخ شود. یکی از اصلی ترین علائم شکستگی مچ پا، درد بسیار شدید در ناحیه شکستگی و تورم می‌باشد. ناگفته نماند که درد شکستگی مچ پا، ضربان دار می‌باشد که این نوع درد بسیار طاقت فرسا می‌باشد. همچنین کبود شدن ناحیه شکستگی و عدم توانایی در راه رفتن، از دیگر علائم شایع شکستگی مچ پا می‌باشد.

لازم به ذکر است که اگر شکستگی استخوان پا باعث سوراخ شدن پوست پا شود، خونریزی شدیدی رخ می دهد که در این مواقع فرد را باید به پزشک ارتوپد ببریم. در این شرایط اگر حمل و جابجایی بیمار برای شما سخت بوده و امکان انتقال با حفظ شرایط استاندارد را نداشتید می توانید از خدمات آمبولانس خصوصی تهران و آمبولانس خصوصی کرج مجموعه ستایش امداد کمک بگیرید.

همچنین ناتوانی در حرکت دادن پا و تحمل وزن، از دیگر علائم شکستگی پا می‌باشد. رنگ پریدگی پوست پا نیز یکی دیگر از شایع ترین علائم شکستگی مچ پا می‌باشد.

 

علائم شکستگی مچ پا

پزشک چگونه علائم شکستگی مچ پا را تشخیص میدهد؟

معاینه فیزیکی

بهتر است بدانید که پزشک برای تشخیص شکستگی مچ پا از چندین روش استفاده میکند که در این قسمت از مقاله به این روش ها اشاره می‌کنیم. البته ناگفته نماند که پزشک، با توجه به علائم شکستگی مچ پا معاینه فیزیکی و جسمی را انجام میدهد. پس بنابراین، اولین مرحله برای تشخیص شکستگی و نوع آن، معاینه فیزیکی و جسمی می‌باشد. در این مرحله پزشک با بررسی ورم ایجاد شده در پا و لمس کردن متوجه شکستگی می‌شود. در صورتی که پزشک، محل شکستگی را لمس کند بیمار احساس درد شدیدی خواهد کرد. گاهی اوقات برای معاینه دقیق تر و بررسی دامنه حرکات، پزشک از شما میخواهد تا پای تان را حرکت دهید. یکی دیگر از مراحل معاینه پزشکان برای تشخیص شکستگی پا، استفاده از اشعه ایکس می‌باشد. زیرا اشعه ایکس باعث می‌شود تا میزان شکستگی و محل دقیق آن مشخص شود و تصمیم گیری بهتری پس از مشاهده علائم شکستگی دست، پا یا هر قسمت دیگر بدن داشت.

عکس برداری

عکسبرداری همراه با فشار و سی تی اسکن، از دیگر مراحل معاینه پزشکان برای تشخیص شکستگی پا می‌باشد. پزشک متخصص با توجه به علائم شکستگی مچ پا و عکسبرداری و سی تی اسکن تشخیص می‌دهد که آیا محل مورد نظر به عمل جراحی نیاز دارد یا خیر. اگر میزان شکستگی فرد شدید باشد برای ترمیم شکستگی فرد باید عمل جراحی شود. همچنین اسکن ام آر آی یکی دیگر از اصلی ترین مراحل معاینه پزشک متخصص می‌باشد. در این مرحله با توجه به امواج رادیویی و میدان مغناطیسی، تمامی نقاط شکسته شده پا قابل رویت می‌باشند. ناگفته نماند که مجموعه ستایش امداد یکی از مجهزترین مجموعه های موجود در سطح کشور است که از خدماتی همچون تزریق آمپول در منزل و آمبولانس بین شهری و خصوصی برخوردار است.

 

عوارض و خطرات شکستگی مچ پا

همانطور که میدانید شکستگی مچ پا از عوارض بسیار خطرناکی برخوردار است که در صورت رعایت نکردن بعضی نکات این عوارض یه وجود می‌آید. به عنوان مثال، اگر در اثر پیچ خوردگی پا، علائم شکستگی مچ پا را مشاهده کردید سریعا باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. از عوارض شایع شکستگی مچ پا میتوان به آرتروز و عفونت استخوان اشاره کرد که در صورت عدم رسیدگی به موقع، این عوارض رخ میدهند. البته ناگفته نماند که درمان این عوارض بسیار سخت تر از درمان شکستگی می‌باشد. در صورت عدم رسیدگی به شکستگی مفصل پا در طی چند سال، آرتروز در محل شکستگی به وجود می‌آید که با درد بسیار شدیدی همراه است.

لازم به ذکر است که عفونت استخوان در صورتی رخ میدهد که شکستگی استخوان مچ پا باعث پاره شدن پوست پا شود. به عبارتی دیگر اگر شکستگی از نوع باز باشد، عفونت استخوان یا (استئومیلیت) رخ میدهد. از دیگر عوارض شکستگی پا سندروم کمپارتمان و آسیب عروق خونی می‌باشد.

 

کبودی حاصل از آسیب دیدیگی پا

درمان شکستگی مچ پا

بهتر است بدانید که بهترین راه درمان در حین مشاهده علائم شکستگی مچ پا مراجعه کردن به پزشک متخصص می‌باشد. ناگفته نماند که اگر فرد بیمار قادر به راه رفتن نباشد میتوانید از خدمات مجموعه ستایش امداد استفاده کنید. زیرا این مجموعه خدماتی همچون آمبولانس هوایی، آمبولانس خصوصی غرب تهران و را ارائه میدهد که کمک کننده در بحث انتقال و جابجایی بیمار می باشد. زمانی که شکستگی رخ می‌دهد باید بلافاصله در محل شکستگی، یخ قرار دهید. زیرا قرار دادن یخ بر روی شکستگی باعث کاهش ورم می‌شود. برای کاهش ورم میتوانید پایتان را بر روی بالش قرار دهید.

همچنین استفاده کردن از عصا باعث می‌شود که فشار بسیار کمتری به پایتان وارد شود و در نتیجه احساس درد کمتری خواهید کرد. استفاده کردن از آتل و گچ باعث ترمیم و بهبودی استخوان شکسته شده می‌شود. البته ناگفته نماند که اگر میزان شکستگی استخوان بیشتر باشد و وضعیت بیمار حاد باشد باید عمل جراحی انجام شود.

 

درمان شکستگی مچ پا به چه عواملی بستگی دارد؟

سن بیمار و میزان شکستگی

درمان شکستگی مچ پا به عوامل زیادی همچون سن بیمار، میزان شکستگی استخوان و شرایط سلامتی بیمار بستگی دارد. بهتر است بدانید که مدت زمان لازم برای ترمیم استخوان شکست شده ۶ هفته است. یعنی فرد بیمار این ۶ هفته را باید استراحت کند و فشاری بر پاشان وارد نکند. البته ناگفته نماند که فرد بیمار باید پای خود را کمی بالاتر قرار دهد تا خون به راحتی جریان داشته باشد. همچنین رفتن به فیزیوتراپی برای ترمیم و بهبودی استخوان شکسته شده بسیار مفید است و باعث می‌شود عضلات پا تقویت شوند. انجام دادن حرکات انعطافی بدون وارد کردن فشار به پایتان باعث بهبودی استخوان شکسته شده پا می‌شود.

 

معاینه مچ پا جهت تشخیص شکستگی

راه های پیشگیری از شکستگی مچ پا

در این مقاله سعی کردیم به تمامی علائم شکستگی مچ پا اشاره کنیم و اینک راه های پیشگیری از شکستگی را مطرح می‌کنیم. یکی از ساده ترین راه ها برای پیشگیری از شکستگی مچ پا، پوشیدن کفش مناسب و راحت می‌باشد. همچنین می‌بایست میزان کلسیم و ویتامین D3 بدنتان را افزایش دهید. زیرا کلسیم و ویتامین D3 باعث افزایش مقاومت و استحکام استخوان ها می‌شود. پس بنابراین بهتر است از مواد غذایی مقوی برای تقویت عضلات و استحکام سازی استخوان ها استفاده کنید. ناگفته نماند که افزایش وزن باعث شکستگی پا می‌شود پس بنابراین بهتر است وزن خود را ایده آل نگهدارید. همچنین برای تقویت عضلات، بهتر است ورزش های تعادلی انجام دهید.

نوشته‌های پیشین
علائم شکستگی دست
نوشته‌ی بعدی
آیا عمل افتادگی رحم سخت است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست